2016. február 3., szerda

Mai ebédünk: Burgonyás-tejszínes brokkolikrémleves, fánk


Legkisebbikem ma szabadnapos, így pont ideális a mai nap a fánk sütésre, mert mindenki frissen ehet belőle. A fánk elé valami leves is dukál, hát megkérdeztem az fiatalokat (Legkisebbikemet és Barátnőjét), hogy milyen leves legyen: tejfölös krumplileves, vagy brokkolikrémleves pirított kenyérkockákkal. Meglepetésemre és nagy örömömre a brokkolikrémleves mellett voksoltak, pedig tegnap, amikor megvettem a brokkolit Legkisebbikem nagy viccesen át akarta rakni az előző vásárló cuccai közé, mondván, hogy ez biztos nem a miénk :).


A leves hozzávalói:
1 fej 50 dkg-os brokkoli megtisztítva*, 2 liter forró víz, 2 fehér műa. kanál ételízesítő, fokhagyma granulátum, pici csilipor, 4-5 evőkanál tegnapról maradt margarinos törtkrumpli, kb. 1 dl tejszín
a kenyérkockákhoz: pár vékony szelet kenyér 1*1 cm-es kockákra vágva, pici olajon megpirítva.

Régebben krumplihámozóval próbálkoztam a brokkoli szárának tisztítását, aztán egyszer megpróbáltam, hogy úgy tisztítom, mintha héjában főtt krumplit pucolnék. A brokkoli vágott végénél kés pengéjével megfogtam a külső héjrészt, és a rózsás rész felé húzva lejött minden nemkívánatos, fás rész. Ezt a műveletet addig folytattam, míg a legkisebb "ágvégekről" is "lehúztam a bőrét".  A visszamaradt brokkoliszár friss, üde zöld és és roppanós volt, mindenféle fásság nélkül. Ez került apró darabokra vágva a levesbe.

A brokkolit a fűszeres vízben puhára főztem, hozzáadtam a margarinos törtkrumplit jól összeforraltam és botmixerrel simára turmixoltam. Hozzáöntöttem a tejszínt, forraltam rajta egyet és máris tálalhattam a finom krémlevest a pirított kenyérkockákkal. 

A főzést ma a fánk tésztájának elkészítésével kezdtem, hasonlóan, mint régebben, az  ITT leírtak szerint, a receptet régebben is Horváth Ilona szakácskönyvéből lestem el. A különbség csak annyi volt a régebbi leíráshoz képest, hogy most egy Lidl-s friss élesztőt használtam szárított helyett, 10 dkg porcukor helyett kb. csak 6-7 dkg-ot használtam, és a vaj mellett még kevés olaj is került a tésztába.
Az élesztőt felfuttattam 1 evőkanál cukorral  meglangyosított tejben, a többi cukorral kikevertem a tojássárgákat. Felolvasztottam a vajat és meglangyosítottam a lisztet. Aztán a liszthez adtam a felfutott élesztőt, cukros tojássárgáját, olvasztott vajat, és pici sóval meglangyosított tejet, utóbbit csak apránként hozzádolgozva, amíg kellemesen puha nem lett a tészta. Pici olajat is dolgoztunk bele és mindhárman dagasztottuk kicsit, amíg a kellő állagot elérte a tészta. Akkor 30 fokra és alsó felső sütésre állított sütőbe tettem, hogy megkeljen.  Amíg kelt, odatettem a levest és összevágtam a kenyeret, amit Legkisebbikem pirított meg, hogy haladjak. 
Amikor a leves már elkészült,  beolajoztam a tiszta asztallapot, kiborítottam a gyönyörűen megkelt tésztát, kézzel ellapogattam, és beolajozott nagy pogácsaszaggatóval kiszaggattam. Közben megmelegítettem az olajat. Először hármasával, aztán négyesével sütöttem a fánkokat, első oldalukat fedő alatt, fordítás után fedő nélkül, 8-9/12-es fokozaton. Sülés után konyhai törlővel bélelt tálba szedtem, hogy az olaj lecsepeghessen, aztán baracklekvárt tettem mindegyik közepébe és vaníliás cukorral elkevert porcukorral hintettem meg. 30 db fánk lett, amiből ebéd után ennyi maradt. Nagyon finom ebédünk volt!!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése