2012. május 13., vasárnap

Cigánypecsenye sült krumplival, vegyes salátával







A múlt héten, amikor ballagási ebéden voltunk Apukám cigánypecsenyét rendelt az étteremben. Az a cigánypecsenye tele volt pakolva párolt hagymakarikákkal. Úgy tűnik a cigánypecsenye is átalakuláson esett át, mint annyi más, pedig régi éttermi emlékeim alapján a cigánypecsenye egy erősen fokhagymás hússzelet, aminek kakastaréj szalonna volt a tetején. A régi változaton, - amit én hajlamos vagyok eredetinek gondolni -, nem volt se hagyma, se zöldpaprika, se paradicsom. A hús ízét a fokhagyma és szalonna uralta és szerintem az úgy volt jó. A héten aztán kutattam a neten, hogy milyen az igazi. Olyat, ami pont olyan, nem találtam, ezért több leírás tanulmányozása után, mindenünnen a legjobbnak gondolt dolgokat kicsipegetve, megalkottam a saját változatomat.


Hozzávalók: személyenként 2-3 szelet tarja (bár lehet, hogy legközelebb hosszúkarajból próbálom, vagy még jobb lenne szűzpecsenyéből), annyi szelet füstölt szalonna, ahány szelet hús, szeletenként legalább 1-2 gerezd fokhagyma, pici olaj, őrölt bors, só. 


A körethez: személyenként 3 db közepes krumpli hosszában három szeletre, majd 1 cm-es csíkokra vágva, olaj a sütéshez, só.


Sok helyen olvastam, hogy a tarja a legjobb ehhez az ételhez, ezért most én is abból készítettem. A szeletelt húst kiklopfoltam, majd egy-egy kávéskanál fokhagyma nyomón átnyomott, pici olajjal, őrölt borssal és sóval elkevert "fokhagyma krémmel" bekentem, és a szeleteket folpackkal lefedve pihentettem 2-3 órán át. (Közben a tarja csontjából levest főztem, a hús másik felét befűszerezve tepsibe raktam és letakarva várta, hogy sütőbe kerüljön, majd megcsináltam a salátát*, végül krumplit pucoltam a körethez, de még kis blogolvasásra is volt időm.) Az ebéd előtt 1 órával (a sütőt 200 fokra állítva betettem a hús másik, - befűszerezett, alufóliával letakart felét sülni a sütőbe), szeletekre vágtam a szalonnát, és bőréig bevagdostam, hogy szép kakastaréjok legyenek. Aztán nagy serpenyőben kisütöttem a zsírjukat, kiszedtem és félretettem. 










A visszamaradt szalonnazsírban mindkét oldalán elősütöttem a fokhagymás pácolt tarjaszeleteket. 










Az elősütött  húst tepsire raktam, és leöntöttem a szalonnazsírral. 










A sütőt 250 fokra állítottam és 30 percig sütöttem a hússzeleteket, fél időnél megfordítottam, és csak ekkor sóztam meg, az utolsó 5 percnél a maradék "fokhagyma krémet" a hússzeletekre kentem, és tetejére tettem a kisütött szalonnaszeleteket. (Közben természetesen kisebb adagokban - mert akkor nem hűl le az olaj, ezért gyorsabban sül - a krumplit is megsütöttem.)  Ekkor már csak néhány perc sütés volt hátra és azon frissiben tálaltam is. A salátát salátalevéllel bélelt kistányérra szedtem, mindenkinek szedtem sültkrumplit és a sütőből frissen kivett cigánypecsenyét, a kakastaréjokat megszórtam pici chiliporral és már ehettünk is. Olyan ízorgiában volt részünk, hogy arra nehéz szavakat találni. Ez volt az az íz, amire emlékeztem, és amit annyira szerettem!!





*A saláta hozzávalói: 1 fej fejes saláta, 4 db hatalmas fürtös paradicsom, 2 szál újhagyma zöldjével együtt, 1 db kígyóuborka. Az öntethez: 4 evőkanál 10 %-os ecet, 8 evőkanál víz, 1 evőkanál olaj, 1 fehér kanál só, 1 kávéskanál folyékony édesítőszer, 1-1kávéskanál őrölt bors és fokhagyma granulátum (vagy 1 gerezd reszelt/fokhagymaprésen átnyomott friss fokhagyma)


A saláta legkülső, legdurvább leveleit kidobtam, a következő 4-5 levelet alapos mosás után jól lerázogattam és félretettem. A többi levelet és a többi zöldséget is alaposan megmostam jól lecsöpögtettem, aztán mindent felszeleteltem, tálba raktam, az öntettel leöntöttem, ebédig időnként átkevertem. Tálalásnál a félrerakott levelekre szedtem a salátát. 









10 megjegyzés:

  1. Hú de guszta. Rengeteg krémesem van, cseréljünk!

    VálaszTörlés
  2. A húst nem is kívánom annyira de az a kakastaréj szalonna az izgat nagyon!!
    Tudom, hogy neeem szabad nekem, de valamikor tudtam enni belőle.
    Istenem mennyei lehetett és azzal a finom salival nagyon talált.
    Csak nyelek, nyelek...

    VálaszTörlés
  3. Ahány ház, annyi szokás. A receptek is átalakulnak. Némely szakács azzal bűvészkedik, hogy régi recepteket modernizálnak. Mindenesetre, a Te verziód tetszik, szívesen megkóstolám.
    Tudom, hogy szereted váltogatni a blogod design-ját, de most absolute minimál design érvényesül, vagyis semmi kép a Head-ben. Ez szándékos, vagy csak így alakult, s jön valami új?

    VálaszTörlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  5. Mónikának - (a Torkos Kuckó című blog írójának) Nem bánnám, mert isteni lehet a sztracsatella szeleted!

    Juci - nem akarok gonoszkodni, de ez olyan finom volt, hogy ihaj! Az egész családnak nagyon bejött :D!!

    Hobbychef - már én is úgy vagyok, mint a bácsi a reklámban - a régi jó dolgokból nem maradt semmi?? Azért örülök, hogy az én változatom is tetszik :)!
    A blogom nemrég tényleg új ruhába öltözött, ami nekem nagyon tetszik és direkt ilyen.
    Őszintén megmondom, volt egy kis látogatottság visszaesés az átalakítás után, de remélem hamarosan mindenki megbarátkozik az új arculattal!

    VálaszTörlés
  6. Szerintem az új arculat nagyon szép lett, ez a cigánypecsenye pedig az a cigánypecsenye amit én is annak ismerek, tetszik!

    VálaszTörlés
  7. Az a szalonna taréj!!! Hát az gyilkos...Most este ilyet nézegetni...Még jó, hogy nincs itt előttem. Biztos úgy beennék belőle, hogy éjjel csak forgolódnék. Nagyon tuti az egész!!

    VálaszTörlés
  8. Brutális látvány. Fenséges. :)))

    VálaszTörlés
  9. A férjem teljesen odalenne, ha ezt látná! Na, majd, ha több időm lesz jobban átrágom magam rajta, mert egyszer el kell, hogy készítsem!!! :))

    VálaszTörlés
  10. Köszönöm Lányok :)!! Tényleg nagyon finom volt, pont amilyennek szerettem volna!! Ragadozóimnál is nagy sikert aratott :)!!

    VálaszTörlés