2016. május 28., szombat

Palacsinta saját készítésű eperdzsemmel, eperdzsem, eperlekvár

Szokásos módon, mint szoktam, csak most kisebb mennyiségben és pici friss élesztővel készítettem el a palacsintatésztát. Kevés rétes és finom lisztet, pici sót, 2 mokkás kanál cukrot, 2 tojást, kevés tejet, egy kis darab szétmorzsolt friss élesztőt és annyi buborékos ásványvizet kevertem össze kézi habverővel, hogy sima, nem túl sűrű palacsintatészta legyen. Mikró olvasztó fokozatán (90 Watt) 4 percig forgattam, majd pici olajat is kevertem bele. Néhány csepp olajjal kiolajozott SpiderPan serpenyőmben sütöttem meg. Összesen 12 db  palacsinta lett. Saját készítésű eperdzsemmel kentem meg, és felcsavartam. Nagyon finom volt!

Az eperdzsemet Szüleim kertjéből származó friss eperből főztem. Olyan mennyiségben termett az idén az eper, hogy nem győztük enni, így háromszor is készítettem eperdzsemet illetve eperlekvárt, de már alig van belőle, mert ettük vajas kenyérre kenve, piskótában csokis krémmel, most meg a palacsintába is azt töltöttem. Először úgy készítettem, ahogy Anyukám elmondta régi receptjét.
Eperdzsem
1,8 kg tisztított eperhez 60 dkg cukrot adtam, felforraltam, pár percig főztem, a keletkezett  levet leszűrtem róla. Üvegbe töltöttem, 1,5 liter finom eperszörp lett belőle. A visszamaradt sűrű epret visszatettem a lábasba, újra felforraltam, aztán tiszta, 750 ml-es befőttes üvegbe szedtem - épp tele lett az üveg -, ráraktam a csavaros fedőt és fejre állítottam a tűzforró dzsemet. Úgy hagytam jó 10 percig, aztán talpára állítottam, és hagytam kihűlni. Felbontás után hűtőben tartottam, de nem tartott sokáig, a mai palacsintához mind elfogyott.
Eperlekvár:
1,5 kg tisztított eper, 50 dkg cukor.  A tisztított epret lecukroztam és egy éjszakán át állni hagytam. Másnap a keletkezett levet nyersen leszűrtem az eperről, ebből 1 liter nyers, vitaminokkal teli eperlé lett, amihez nem kellett olyan sok bubis ásványvíz, mint a fenti szörphöz, de nagyon kellemes hűsítő ital lett belőle így is. A visszamaradt "összetöppedt" epret lábasba raktam, botmixerrel (MixSy) simára turmixoltam, és addig főztem, míg jól besűrűsödött. Kb. 1 liternyi finom eperlekvár lett belőle, amit egy fedeles tálban hűtőben tárolok. Ebből még van egy kicsi, de ez sem tart már sokáig sajna. 
 

2 megjegyzés:

  1. Nagyon jó lehetett a palacsintád ezzel a finom lekvárral! Sajnos én még eddig nem tudtam csinálni lekvárt mert még annyira drága a boltokban.Várok vele még , jó hogy terem nektek! Cuki a kis Olivér !

    VálaszTörlés
  2. Nagyon finom volt! Én se tudtam volna lekvárt csinálni, ha Anyukáméktól nem kaptuk volna, mert amúgy csillagászati ára van az epernek. Szerintem a többi gyümölccsel is így járunk.
    Köszi, Olivér tényleg egy kis cukorfalat :)

    VálaszTörlés