2015. december 19., szombat

Ponty előkészítés a karácsonyi vacsorához

A családi halászlé alapanyagát Anyukám megbízására ma Öcsém szerezte be,  akinek egy gyönyörű, több mint 4 kg-os tükörpontyra esett a választása. Én megtisztítottam, kifiléztem és felhasználásig eltettem a mélyhűtőbe. 24-én kora reggel kiveszem a fagyasztóból, felengedtetem, megfőzöm és átpasszírozom az alaplét, aztán belefőzöm a filézett, piros arannyal bepácolt halszeleteket. Aztán eladagolom, Legkisebbikemmel viszünk Anyukáméknak, Öcséméknek és Legnagyobbikoméknak is, meg persze mi is azt fogunk enni. Az idén  így tudjuk megoldani a szentesti vacsora hagyományos halászlé fogását.  
A halat (nem lobogó) forró vízzel leforráztam, aztán lekapartam róla a pikkelyeket, meg a kifehéredett nyálkát a bőréről. 

Óvatosan levágtam a fejét, a mellső uszonyait, a fejből kivágtam a kopoltyúlemezeket, a keserűfogat  és a szemeket, a hal hasüregéből kiszedtem a belsőségeket és lefejtettem róluk a haltejet. 


Éles késsel bevágtam a hal gerince mellett és lefejtettem a halhúst, a kés pengéjét végig a bordacsontok mellett tartva, először a hal egyik, aztán a másik oldaláról is, majd a hús aljáról levágtam a hasi úszókat, azokat is félretettem a halalapléhez, csakúgy, mint a hal visszamaradt csontjait.




A lefejtett halhúst bőrével lefelé a deszkára fektettem, és a felső, vastagabb részén 2-3 milliméterenként a bőréig bevágtam, ügyelve, hogy minden szálkát átvágjak. 




A filézett fél halakat külön-külön bezacskóztam, csakúgy, mint a gerincet és uszonyokat, fejet és "nyakat", valamint a haltejet. A filéket tálcán még egy nagyobb zacskóba csomagoltam, a haltejjel együtt, másik zacskóba az alaplének való csontos részeket, és mélyhűtőbe raktam.

Szenteste napján a felengedett halfiléket szeletekre vágom, és piros arannyal "bepácolom", mielőtt az alaplébe főzném.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése