2012. január 8., vasárnap

Mai ebédünk: Tárkonyos pulykaraguleves, Hagymás-tejfölös karaj törtkrumplival,










Mára fél kiló kockázott pulyka felsőcombból és 80 dkg csont nélküli szeletelt karajból készítettem ebédet. Mindkét fogás tejfölös volt és nagyon finom. Mindkettőt a Zepter sütés szabályai szerint kezdtem készíteni. Először a karajt, mert annak több idő kellett az elkészítéséhez, a levest gyorsfőző fedővel főztem, így azt tettem oda legutoljára. 


A hagymás tejfölös karaj hozzávalói (4 személyre): 8 szelet karaj (80 dkg), 6 fej hagyma, 1 nagy poharas, 12 %-os tejföl, só, őrölt bors ízlés szerint (én jól megborsoztam). 


Kezdő lépésként a hagymákat tisztítottam és szeleteltem fel, majd félreraktam, amíg elősütöttem a húsokat.


Ahogy említettem is, a húst is Zepter módszerrel készítettem. Először felforrósítottam a serpenyőt annyira, hogy a bele spriccelt víz szétfusson, mint a higany, utána tettem bele 4 hússzeletet, amiket jól lenyomkodtam, és nagy lángnál addig sütöttem,  míg az edény elengedte a húst, akkor megfordítottam, ott is megvártam, míg az edény elengedi, aztán fedőre szedtem, és megismételtem a másik 4 szelet hússal. 


























Amikor minden hús körbe volt sütve, takarékra vettem a tűzhelyet,  megsóztam, megborsoztam a serpenyőben lévő húsokat, majd visszaraktam a többit is és azt is sóval borssal fűszereztem, majd ráhalmoztam az előzőleg szeletekre vágott hat fej hagymát, pici sót-borsot arra is tettem, elkevertem és lefedve takarékon pároltam a húst fél óráig.


















Ekkor ráöntöttem a pohár tejfölt, felforraltam, és még jó háromnegyed órán át pároltam lassan, míg ilyen szép sűrű szaftú étel lett belőle, amit törtkrumplival tálaltam. (Az étel elkészítéséhez egyetlen csepp vizet sem használtam!!)













A tárkonyos pulykaraguleves hozzávalói: 50 dkg pulya felsőcomb filé (felkockázva), 1 fej hagyma, 4 db sárgarépa (ezek kisebbek voltak, ha nagyobb, 2 is elég), 1 nagy petrezselyemgyökér, 1 jókora darab zellergumó, 1 púpos teáskanál szárított petrezselyemzöld, 3-4 púpos teáskanál szárított tárkony, őrölt bors, 3 fehér kanál ételízesítő, 2,5 liter forró víz, 1 citrom, 6-7 dkg legalább 8 tojásos csiga tészta. A habaráshoz: 3-4 evőkanál tejföl (20 %-os), 1,5-2 dl hideg víz, 2 evőkanál liszt.


A levesnél ugyanúgy jártam el, mint a húsnál, először a zöldségeket tisztítottam, daraboltam fel.










Utána a megmosott. jól lecsepegtetett pulykacomb kockákat az 5,8 literes gyorsfőző fedővel használható fazekamban sütöttem elő, a sütés szabályai szerint, mint feljebb már leírtam, vízpróba után (száraz edényben). Amikor az edény elengedte a húsokat, hozzáraktam a zöldségeket, fűszereket, jól elkevertem, és felöntöttem 2,5 liter forró vízzel, majd a fazekat lezártam. 


















Felforraltam, és szokásos jelzések után takarékra vettem a tűzhelyet. Az órát 8 percre állítottam be. 4 és fél perc után elzártam a tűzhelyet a fazék alatt, de figyeltem, hogy a termosztát mutatója ne menjen a zöld mező felénél lejjebb. Amikor a főzési idő letelt, egy kicsit már kimozdult a mutató a sárga mező felé. Nem nyitottam ki azonnal a fazekat, hagytam, hogy magától menjen lejjebb a mutató, csak kicsit később, amikor már majdnem a sárga mezőnél járt, segítettem a szelep nyomkodásával a nyomáscsökkenést. Amikor a fedőt levettem, a leves még mindig forrt. Beletettem a megmosott, felkarikázott, kimagozott citromot. Újra bekapcsoltam a tűzhelyet, összemixeltem a habarást, és a forrásban lévő leveshez öntöttem, végül a tésztát is bele főztem. A fedőt visszatéve (de nem visszazárva, főztem még 5-6 percig takarékon a levest, aztán azon forrón tálaltam.





















10 megjegyzés:

  1. Miért nem szóltál hogy ilyen finomat készítel! Nagyon guszta ! Szívesen elmentem volna előkóstolónak!:-))

    VálaszTörlés
  2. Csupa fínomság.
    Már vártam, hogy azt írod, a hozzávalókat a rokonok hozták, vagy a szomszédból átrepült a pulyka és átsétált a röfi.

    VálaszTörlés
  3. Éva - nem tudtam, hogy szereted, szóltam volna, ha tudom :D!

    Hobbychef - :D Naaagyon vicces!! - hogy a kis Unokám szavajárásával éljek :). Mi sem kapunk mindent, de mindennek nagyon örülünk, amit kapunk :)!!

    VálaszTörlés
  4. Hú, nagyon finomakat ebédeltetek, az a pulykás ragu nagyon tetszik:)

    VálaszTörlés
  5. Nagyon finom ebédetek volt! A tárkonyos pulyakaraguleves nálunk is nagy kedvenc, de a karajod is nagyon finoman hangzik!!

    VálaszTörlés
  6. Nagyon fincsi ebéd, én is csak ezt mondhatom:) A tárkonyt nagyon szeretem, de csak kis mennyiségben:)

    VálaszTörlés
  7. Kati, Csiperke, Trollanyu - köszönöm :)

    VálaszTörlés
  8. Nagyon finomakat főztél, én is szívesen ebédeltem volna Nálad.:)

    VálaszTörlés
  9. Imádjuk a tárkonyt, a tárkonyos pulykaraguleves pedig az egyik kedvencünk. Viszont azt vettem észre, hogy ezt a levest főként tavasztól őszig készítjük kint az udvaron bográcsban... Mi is így készítjük, annyi különbséggel, hogy mi nem teszünk bele levestésztát > helyette zöldborsót "pakolunk" bele. (ahány ház, annyi szokás :))

    VálaszTörlés
  10. Gabriella - Hát éppen ez a szép a főzésben, hogy nincsenek kőbe vésett szabályok. Mindenki ízlése és kedve szerint alakíthatja mit hogy készít. (Szerintem nálam is van olyan raguleves leírás, amiben borsó is van)

    VálaszTörlés