2011. április 4., hétfő

Halvacsora




Halászlé pontyból és pangasiusból





Ponty, pangasius és gomba orly módra,

petrezselymes-gombás rizzsel
Tegnap legnagyobbik Fiam megfogta az idei év első zsákmányát, egy tiszai pontyot és 4 keszeget hozott haza. Keszegből többet is fogott, de a többit visszadobta, mert nem volt kedve sokat pucolni. Olyan rendes, mindig megpucolja nekem a halat.






A "zsákmány"



A ponty lefejtve a gerincéről, a keszeg beirdalva



A filézett pontyszeletek és beirdalt keszeg
Nagyon örültem a halnak, mert nagyon szeretjük a jó halászlevet és a sült halat is. De tegnap csak a felpucolást, felbontást, filézést csináltuk meg, mert az este már nem akartam halat főzni. Nagy Fiam megpucolta és kibelezte a halakat, nekem csak a filézés maradt. A ponty tisztítását, filézését már leírtam régebbi blogomban, ezért azt nem írom le újra. A négy keszeget eltettem a 0 fokos rekeszbe, azt majd holnap sütöm meg. Ma csak a pontyot használtam fel a vacsorához, amihez vettem még  a Tescoban egy 1 kg-os csomag mirelit pangasius filét. Régebbi bejegyzésemben már leírtam, hogy a pangasius ízében és állagában is nagyon hasonlít a tiszai harcsához, ezért bátran mertem hagyományosan magyaros ételekbe is használni. A kétféle halból  és némi gombából az alábbi menüsort állítottam össze.



  •  halászlé

  • orly módra (sörtésztában) sült pontyfilé és pangasiusfilé valamint gombaszeletek

  • petrezselymes-gombás (pszt :) !!) rizs.

Nagyon finom vacsora volt.






Halászlé pontyból és pangasiusból
A halászlé hozzávalói: 

A pontyfiléből 5 szeletet félretettem a sülthalhoz, a többit  kockákra vágtam és "bepácoltam kevés piros arannyal és sóval. Ugyanígy jártam el egy pangasius filével is a háromból. (3 db szálka és bőr nélküli filé volt az 1 kg-os zacskóban). A "bepácolt" halakat állni hagytam, amíg a hal alaplé elkészült:

3 kisebb fej hagyma, 1 db erős paprika, a ponty gerince úszói és feje, 3 liter víz, kevés őrölt kömény, 1 teáskanálnyi erőspaprika krém, 1 teáskanálnyi sűrített paradicsom, 2 fehér kanál fűszer paprika, 12 db halászlékocka  - ezekből alaplét főztem, erős tűznél, jó fél órán át. Akkorra a halhús szinte levált a gerincről fejről, úszókról. Szűrőlapáttal kiszedtem mindent a léből, hagytam kissé hűlni, a halhúst lerázogattam a nagy csontokról a passzírozóba, és átpasszíroztam a hal alaplevet, amit aztán felforraltam, és belefőztem a bepácolt ponty és pangasius darabokat. 15-20 percig főztem felforrás után takarékon, egyszer-kétszer óvatosan megkeverve, hogy ne törjön össze a hal benne. Nagyon finom, sűrű halászlevet sikerült főznöm.



Petrezselymes-gombás rizs hozzávalói:

1 kisebb fej hagyma, kevés olaj, 7 közepes gomba kalapjának két oldala apróra vágva, vízzel elturmixolva, 37,5 dkg paraboiled rizs (3 főzőtasak), őrölt bors, 1 pohár (kb. 1-1,5 dl) apróra vágott friss petrezselyemzöld, 1,5-2 fehér kanál ételízesítő. A gombák levágott kalapját nagyobb darabokra vágtam, és annyi vízzel turmixoltam simára, hogy kb. 8 dl legyen a gombás víz. A hagymát apróra vágtam és kevés olajon megpároltam. Hozzáöntöttem a három tasak rizst, jól lepirítottam, aztán felöntöttem az összeturmixolt gombás vízzel. Ízesítettem őrölt borssal, ételízesítővel és apróra vágott friss petrezselyemmel. Lassú tűzön 20-25 perc alatt készre pároltam. (Kis forró vizet kellett még hozzáönteni a végén, mert nem találtam elég puhának a rizst.)





Az orly módra sült halak és gomba hozzávalói:

5 szelet szép nagyobb pontyfilé, 2 fél pangasius filé, amit 5-5 darabra vágtam, 7 közepes gomba középső része, tönkkel együtt 3-3 szeletre vágva, só

az orly masszához: 2 db tojás, 20 dkg rétes liszt, 23 dkg jéghideg sör, fél csapott fehér kanál só.

A halfiléket besóztam és állni hagytam. A gombák kalapjának szélét a tönk két oldalán levágtam, a középső részt 3 vastagabb szeletre vágtam, és azt is besóztam.

Összeállítottam az orly masszát: tálba ütöttem 2 db tojást, mérlegre tettem a tálat, belemértem a lisztet és a sört, végül a sót is hozzáadtam. Kézi habverővel simára kevertem. Nagyon sűrű, sós palacsintatésztát kaptam. Felforrósított olajban nem legerősebb lángon szép pirosra sütöttem a masszába mártott halakat és gombát (nem mártottam előtte lisztbe!). Törlőpapírral bélelt tálra szedtem, hogy a felesleges olajat leitassa, utána raktam át szervírozó tálra.



Tálalásnál a rizsből 3 evőkanállal kis kávéscsészébe nyomkodtam, tányérra borítottam, díszítettem kis petrezselyem zölddel, és körberaktam 1-1 ponty és pangasius szelettel, meg néhány gombával. Szép is volt és nagyon finom is. Csak ajánlani tudom mindenkinek.






Ponty, pangasius és gomba orly módra

petrezselymes-gombás rizzsel

2 megjegyzés:

  1. Szeretem a halat nagyon! Mikor készítesz még, jövök hozzád vacsorára!! :)

    VálaszTörlés
  2. Amikor megint lesz zsákmány! És bár a pontyot is nagyon szeretjük, azt remélem nemesebb hal is akad a horgára (harcsa, süllő, csuka)

    VálaszTörlés