2011. augusztus 1., hétfő

Réteges tepertős pogácsa - libatepertővel









Tegnap este Legnagyobbikom Barátnője tepertős pogácsa kóstolót hozott - amit Apukája sütött. Nagyon finom volt, még háziasszonynak is becsületére vált volna!! Persze sokkal többet is meg tudtunk volna "kóstolni", ez adta a végső lökést, hogy én is süssek egy jó adagot. Úgyis már napok óta terveztem, hogy sütök, mert Anyukám vett nekünk 1 kiló libatepertőt, de a visszafogottabb kajálás miatt nem mertük még elővenni, ne fájdítsa a szívünket. A nagyon szép, ropogós libatepertő, felét most ledaráltam és az került a pogácsa tésztájába. A recept hasonló, mint a régebben megjelent réteges tepertős pogácsáé azért mégis változtattam rajta egy kicsit, ami nem vált hátrányára, sőt... Ezek vannak benne:

  - 1 kg finom liszt

  - 30 dkg zsiradék (fele vaj, fele Rama margarin)

  - 1 löttyintésnyi olaj

  - fél bögre 3,6 %-os tej (kb. 1,2 dl)

  - 1 teáskanál cukor

  - 1 egész tojás

  - 1 csomag friss élesztő (Lidl-s)

  - 4 evőkanál 12 %-os tejföl

  - 2 evőkanál száraz fehér bor

  - 1 púpos fehér kanál só

  - + még pici tej, hogy szépen összeálljon a tészta



  - kb. 50 dkg darált libatepertő

  - 1,5 fehér kanál só

  - őrölt bors jó bőven



 - tojás a kenéshez




Legelőször a tepertőkrémet készítettem el. A libatepertőt apró lyukú tárcsával ledaráltam, sóval és őrölt borssal fűszereztem, és félretettem, amíg a tészta elkészült


A tésztához  először az élesztőt futtattam fel. 1000 Watton, 30 másodpercig melegítettem a tejet, beletettem 1 teáskanál cukrot, beleütöttem 1 egész tojást, jól elkevertem, és belemorzsoltam az élesztőt. Addig kevergettem, míg teljesen feloldódott, ekkor visszatettem a mikróba, 90 Wattra, 1 percre, hogy beinduljon a "felfutás". Utána félretettem kicsit, míg a lisztet is meglangyosítottam. A kiló finom lisztet nagy tálba öntöttem, belekockáztam 15 dkg keményre fagyott margarint és beraktam a mikróba, 30 másodpercre 1000 Wattra, hogy átmelegedjen. Ennyi idő alatt a margarin éppen meglágyult, a liszt pedig kellemesen meleg lett. Hozzáöntöttem a felfuttatott élesztőt, hozzáraktam a sót, tejfölt, kevés tejet, és a száraz fehérbort, megpróbáltam összeállítani a tésztát. Valahogy olyan furcsának tűnt, sokkal keményebbnek, mint kellett volna. Löttyintettem hozzá egy pici olajat, azzal is gyúrtam egy kicsit, aztán megláttam, hogy a vajat elfelejtettem beletenni :(!!  Nagyon megijedtem, de próbáltam korrigálni, felolvasztottam a vajat a mikróban, és szépen apránként beledolgoztam a tésztába. A végén olyan kellemes, puha és selymes lett a tésztám, amilyennek lennie kell :)!! Sem az asztalhoz, sem a kezemhez nem ragadt, pont jó volt! Visszaraktam a tálba, folpackkal lefóliáztam és 6 percre, 90 Wattra a mikróba tettem, hogy a kelési folyamat beinduljon. 5 és fél perc után kivettem, a fóliát leszedtem róla és tiszta konyharuhával takartam be, még 10 percig kelesztettem, aztán kinyújtottam és rákentem a fűszeres tepertő krémet.









A tésztát felcsavartam, mint egy beiglit, aztán a két végét egymásra hajtottam és lefelé fordítottam, konyharuhával betakarva 15 percig pihenni hagytam








15 perc után újra kinyújtottam, aztán a felőlem lévő oldalt középre hajtottam, a tőlem távol eső részt rá, aztán a baloldalt szintén középre és végül a jobboldali részt rá, és megint lefordítottam











Újabb 15 perc pihenés után most nem hajtogattam tovább, hanem kb. 2-2,5 cm vastagra nyújtottam, tetejét éles késsel bekarcoltam, és egy közepes pohárral kiszaggattam.











A kiszaggatott pogácsákat kissé meghengergettem, és sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztattam, egy tepsire 20 db fért. Felvert, picit megsózott tojással megkentem a tetejüket.








220 fokra állított légkeveréses sütőbe egyszerre két tepsivel tudtam betenni. Addig sütöttem, míg ilyen szép világosbarna lett:








Amíg az első két tepsi sült, a maradékot is tepsire raktam, a potyadékokat csak épp összetapasztottam, nem gyúrogattam agyon. Négy ilyen potyadékos pogi lett, az az enyém lett, és ugyanolyan finom volt, mint levelesre sült társai. Az utolsó tepsinél kicsit elbambultam (a kóstolás eredménye :)!!), ezért majdnem megégtek a gyönyörűségeim :). Összesen 56 db közepesnél kicsit nagyobb pogácsám lett.









És a végeredmény, a gyönyörű, leveles, elképesztően finom pogácsa, már tányéron:







Réteges tepertős pogácsa - libatepertővel

7 megjegyzés:

  1. De jól néz ki! Gratulálok. Rég nem ettem és ritkán eszek, mert az epém miatt tiltólistás, így én nem sütök, de ha valahol megkínálnak vele, akkor megkóstolom. Egyet kérnék :)

    VálaszTörlés
  2. Hasonló cipőben járok epe téren, de ez annyira szép, hogy biztos elcsábulnék. A receptet viszont mentem, mert a férjem imádja. Köszi. :)

    VálaszTörlés
  3. Kedves Martinelli és Petra! Köszönöm a kedves szavakat :D!! Igazán sajnálom, hogy ilyen gondotok van. Azért szívesen küldenék mindkettőtöknek kóstolót, mert ez olyan, de olyan finom, hogy az hihetetlen. Még nagy morgós, örök elégedetlen Legnagyobbikom is csak csendben gyűrte befelé (Apával egyetemben :)!)

    VálaszTörlés
  4. Fantasztikusan jól néz ki!!!

    VálaszTörlés
  5. Kedves Maria, köszönjük a kóstolót!!

    VálaszTörlés
  6. Jaj,ez annyira jól néz ki,irtó guszták.Képzelem,milyen finomak is lehettek.

    VálaszTörlés
  7. Marika - köszönöm :)!

    Martinelli - bár tényleg kóstolhattátok volna :)

    Aleda - köszönöm :)! Nagyon!!

    VálaszTörlés