2016. április 29., péntek

Leveles tepertős pogácsa


Anyukáméktól olyan sok tepertőt kaptunk, hogy nem győzzük megenni, ezért elhatároztam, hogy megint megsütöm a család kedvenc pogácsáját, a leveles (vagy réteges?) tepertős pogácsát. A készítés alapja még mindig a Horváth Ilona féle recept, Anyukám jó tanácsa szerint kiegészítve, mely szerint a pogácsa porhanyósabb, szaftosabb lesz, ha zsír is kerül bele a margarin mellett. Kipróbáltam, és tényleg isteni lett az így készült pogi. Leveles is, porhanyós is és szaftos is. 

a tészta hozzávalói:
1 dl langyos tej az élesztő felfuttatásához + 2 kávéskanál cukor, 1 csomag Lídl-s élesztő, 80 dkg  liszt (fele-fele arányban finom és rétes), 15 dkg margarin, 8 dkg zsír, 2  fehér műanyag kanál só,   4-5 evőkanál (20 %-os) tejföl, 2-3 evőkanál  bor, + kevés tej a tészta összeállításához,  

a tepertőkrém: 
kb. 35 dkg tepertő (bőr nélkül) + 8 dkg zsír, 1 csapott fehér műanyag kanál só, + ízlés szerint őrölt bors - ezek MixSy húsdarálójával krémesre keverve.

Az élesztő felfuttatásával kezdtem a tésztát, aztán kimértem a liszteket, bele a margarint és zsírt, sót, és ezeket összemorzsoltam, majd hozzáadtam a felfutott élesztőt, tejfölt, bort, pici tejet, és a tésztát addig dagasztottam, míg elvált a táltól és a kezemtől is. Akkor vékonyra (kb. 3-4 mm) nyújtottam és megkentem a tepertőkrémmel, majd feltekertem mint a bejglit, és a két oldalát középre hajtottam. A hajtott részt alulra fordítva tettem tálba, majd be a 25 fokosra előmelegített sütőbe kelni. Kb. háromnegyed óra múlva kivettem, kinyújtottam, és megint meghajtogattam. A felőlem lévő részt középre, a felső részt is középre, majd a bal oldal is középre és a jobb oldalt is középre. Újabb fél-háromnegyed óra pihentetés után kb. 2 cm vastagra nyújtottam, bekarcoltam a tetejét, és 4 cm-es szaggatóval kiszaggattam. A pogácsákat két kezem között megsodortam kicsit, majd 2 sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztattam, Legkisebbikem Párja megkente tej-tejszín keverékével a tetejüket és mehettek a sütőbe.  200 fokra előmelegített légkeverésre állított sütőben legalsó és legfelső sínen sültek szép pirosra, (a tepsiket sütés közben egyszer megcseréltem). 88 db gyönyörű pogácsánk lett. A potyadékokat épp, hogy összefogtam és szintén sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztatva azt is megsütöttem (ilyen "potyadék" pogi is lett 20 db).  Nem lehet abbahagyni, olyan finom!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése