2013. március 2., szombat

Juhtúrós-szalámis kombe


Az elmúlt napokban újabb, eddig nem látogatott blogok felé vetett a kíváncsiság, újabb Bloggertársak munkáját ismertem meg. Először Gionettához kukucskáltam be, a Magyar ízek tárházába, ahol mindjárt találtam is egy csodásnak tűnő, nagy töltött criossant szerű finomságot, a kolbászos kombét. Ennél azonnal leragadtam. Elolvastam a receptet, nagyon tetszett. Újra olvastam, aztán megnéztem Gionetta hivatkozását a Házias konyha oldalára, ahol Chef Viki juhtúrós-kolbászos kombéjéhez jutottam. És megvolt mára az ebéd ötlet. Mivel volt itthon minden hozzávaló, az utóbbi változatot készítettem el. Apa persze rögtön reklamált, hogy miért nem túrógombóc lesz, hát az is lett fél kiló túróból. De csak annyit főztem meg ma, amit frissen megevett, holnap majd lesz ismétlés belőle. De vissza a kombéhoz. 
A tésztát igyekeztem úgy csinálni, ahogy a receptekben adott volt, bár először azt hittem nem fog összeállni. Végül azonban legnagyobb csodálkozásomra mégis összeállt, olyan lett, mint egy lágy, kelt rétes tészta. 
A tésztához ezeket használtam: 3,5 dl tej (3,5 %-os), 1 dl víz, 1 teáskanál cukor, 1 csomag (Lidl-s) friss élesztő, 60 dkg liszt (ebből 25 dkg finom liszt volt, a többi rétes), 1 teáskanál só, 3 evőkanál olaj, 
A kenéshez: kb. 5 dkg olvasztott vaj
A töltelékhez: 3/4 pohár nagy poharas 20 %-os tejföl, 10 dkg juhtúró, kb. 20 dkg házi szalámi
A tetejére: 1 tojás kevés sóval elhabarva, néhány deka trappista sajt durvára reszelve
A leírás szerint meglangyosítottam a vízzel és cukorral elkevert tejet, belemorzsoltam az élesztőt és mikró olvasztó fokozatán (90 Watton) forgattam kb. 2,5-3 percig, majd állni hagytam még néhány percig, amíg fölfutott az élesztő. Közben kimértem a liszteket és beletettem a sót. Aztán a lisztkeverékhez öntöttem a felfutott élesztőt, és fakanállal elkevertem. Először olyan érzésem volt, hogy ebből aztán nem lesz semmi, de további keverés után egész jól összeállt a tészta, csak kicsit ragacsos volt. Ekkor beletettem 1 evőkanál olajat, és máris szebben összeállt. Aztán még egyet,  - na egész jó kezdett lenni, és aztán még egy kanállal, és maga lett a tökély - legalábbis én úgy éreztem, hiszen gyönyörűen elvált a táltól, és a kezemtől, mert ekkor már kézzel is istápoltam. 


Félretettem, amíg a házi szalámit egész kis darabokra vágtam és kikevertem a krémet. Ez kb. 15-20 percig tartott és a tésztám közben gyönyörűen dagadni kezdett. Mikróban felolvasztottam egy 10 dkg-os vajat, aztán gyorsan félrepakoltam mindent, letisztítottam az asztallapot, majd egy evőkanálnyi olajjal lekentem, hogy a további munkálatok alatt ne ragadjon oda a tészta. 


Szépen három részre osztottam a tésztát, aztán kettőt félreraktam, egyet kinyújtottam. Megkentem az olvasztott vajjal. Újabb tésztalapot nyújtottam - ezzel mondjuk volt egy kis gondom, mert elég kis helyem maradt az asztalon, úgyhogy csak kicsit bírtam nyújtani rajta nyújtófával, utána rátettem az olvasztott vajjal megkent első tésztára, és kézzel nyújtottam tovább, mint a rétest szokás. Néhol meg kellett foltozni, mert kilyukadt, de a szélén lévő vastagabb tésztából simán tudtam foltot készíteni a lyukakra. 



 Erre a tésztára került a tejfölös juhtúrós töltelék, aztán újabb tésztanyújtás, az előzőekben leírttal azonos módon, először nyújtófával, aztán kézzel a töltelék tetején. Amikor a harmadik tészta is rákerült, fotót is készítettem, aztán nagy izgalommal elkezdtem a hajtogatást. Felülről lefelé, aztán alulról fölfelé, és akkor jutott eszembe, hogy a harmadik tésztalap vajjal kenése elmaradt.
Hát csak a meghajtott tésztát kentem át vajjal, aztán jobbról közére, meg balról is középre hajtottam a tésztát, és ott is megkentem vajjal. Nekem valahogy magasabb lett, mint a fentebb említett Bloggerináknak, de ez nem zavart, hiszen ahány ház, annyi kombe :)

 Utóirat a hajtogatással kapcsolatban: A neten nézelődtem, és több kombe leírást is találtam. A desszert.hu oldalán jól látható a hajtogatás menete.


A végén sütőpapírral bélelt tepsire tettem, és az instrukciók szerint bevágtam, bár lehet, hogy nagyon éles volt a késem, mert elég rendes mély vágások lettek a tésztán, egyből el is kezdett szétcsúszni.
 Hagytam kelni vagy fél órát, utána lekentem tojással és megszórtam kevés durvára reszelt sajttal, majd a 180 fokra előmelegített légkeveréses sütőben sütöttem kb. fél órát, míg szép piros lett, és hatalmas :).

 Nagyon vártam, hogy megkóstolhassam, és mondhatom nem csalódtam. Lehet, hogy nem olyan amilyennek lenni kellene, de nekem így is nagyon ízlik. Legközelebb már biztosan nem fogok ennyire izgulni és akkor biztosan szebbre fog sikerülni. Jobbra akkor se kell :)!
Nekem a tépéssel volt egy kis gondom, mert elég csúnya darabot sikerült tépnem, de aztán úgy gondoltam, ha vágom az se lesz nagy baj, úgyhogy inkább óvatosan vágtam a következő darabot.
A tépett darab nem volt valami esztétikus, és szét is esett....
Ja és főztem még egy kis kolbászos krumplilevest tejfölös habarással, 
és le ne maradjon Apa túrógombóca sem, amit vaníliás tejföllel evett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése