2010. december 10., péntek

Magyaros sertésszelet





Amikor fiatal háziasszony voltam, meghívtam szüleimet vasárnapi ebédre. Nagyon jót akartam készíteni, ezért sertéscombból készítettem pörköltet. Hiába főztem sokáig, mégis furán szálas maradt a hús.   Apukám,  - aki a húsiparban dolgozott egy jó ideig és nagy "pörköltes" -  ekkor azt tanácsolta, ha finom szaftos húst akarok készíteni (pörköltnek, káposztában, vagy sülve), akkor lapockát használjak. Hallgattam rá, azóta apróhúsnak, és néha sovány sültnek is lapockát használok. A héten azonban édes párom lapozgatta az egyik áruházlánc akciós újságját, és külön felhívta a figyelmemet, hogy nagyon jó áron van rántott húsnak való, sovány sertéshús. Nem akartam megbántani, hát vettem a szeletelt sertéscombból, tényleg nagyon jó áron, és tényleg nagyon szép volt. Itthon aztán nézegettem: nagyon rostos, hosszú szálú husi, féltem nem lesz jó belőle a rántott hús. (Hogy néz az ki, ha nem tudjuk elrágni?) Felmentem a netre, keresgéltem, mit lehet készíteni sertéscombból. Sokféle véleményt olvastam. Volt aki  csak brassóinak sütné meg, volt aki csak ebből készíti a rántott húst, volt aki azt írta, ebből nem lehet rántott húst készíteni, mert  túl száraz, és olyan vélemény is volt, hogy csak darálthúsnak jó (én is csak úgy veszek combot azóta a bizonyos eset óta). Komolyan elgondolkodtatott,  hogy mi legyen belőle. Aztán arra gondoltam, mindent félreteszek, és zepter módszerrel elősütöm a szeleteket, utána megfűszerezem kissé, teszek rá hagymát, zöldpaprikát, paradicsomot, és úgy párolom, hogy legyen egy kevés szafja, hátha az segít a hús szárazságán. A gondolatot tett követte, és elkészült  a "magyaros sertéscomb".
Hozzávalók:
  • 3 csomag sertéscomb szelet (1,5 kg)

  • 2 nagy fej hagyma

  • 2 kis gerezd fokhagyma

  • néhány csipet sertéssült fűszerkeverék

  • néhány csipet só

  • 2 db kis erőspaprika (kissé fonnyadt volt)

  • 1 db szép tölteni való paprika

  • 2 db paradicsom

  • kb. 3 kávéskanálnyi tubusos sűrített paradicsom

  • kevés víz

  • 1 normál teáskanál rétesliszt

  • 5 teáskanál olaj

A combszeleteket zepter serpenyőben a sütés szabályainak megfelelően elősütöttem zsiradék nélkül (a száraz serpenyőt felforrósítottam, amikor a belefröcskölt víz szétfut, mint a higany, zsiradék és víz hozzáadása nélkül beletettem a hússzeleteket, amikor a hús rostjai összezárultak, lapáttal gond nélkül meg lehetett  fordítani a húst. /Ha nincs zepter edényünk, az elősütést elvégezhetjük teflon bevonatú serpenyőben is/). Egyszerre három szelet hús fért kényelmesen a serpenyőbe, addig folytattam az elősütést, amíg az összes husit előpirítottam. Ekkor  az elősütött húsokat visszapakoltam a serpenyőbe, rétegenként  megpergettem egy kis sóval és kevés sertéssült fűszerkeverékkel, kevés vizet aláöntve, fedő alatt párolni kezdtem. Ráraktam 2 fej megtisztított, nagyobbakra vágott hagymát, 2 kis gerezd fokhagymát felaprózva, 2 db kisebb csípős paprikát, és 1 db szép nagy tölteni való zöldpaprikát szintén nagyobb darabokra vágva, végül 2 db paradicsomot meghámoztam egy nagyon éles késsel, és kockára vágva a párolódó húshoz raktam. Nyomtam rá  a tubusos sűrített paradicsomból is. Lassú tűzön, fedő alatt pároltam a húst. Kb. 1,5 óráig szépen lassan rotyogtattam, ekkor összekevertem 1 teáskanál rétes lisztet 5 teáskanál olajjal (mert a szafton semmi zsiradék nem volt), és ezzel a lisztes-olajos habarékkal egy kicsit sűrítettem a szafton. Legkisebb fokozaton hagytam még fél órát "pöszörögni", hogy friss,  forró és vajpuha legyen, mire hazaér a család minden tagja és együtt ülhessünk vacsorához. Amíg főddögélt megfőztem a krumplit egy kevés, sóval ízesített vízben, amikor a krumpli puha volt néhány kanál margarint tettem a tetejére, a tűzhelyet elzártam, hagytam, hogy ráolvadjon a margarin, aztán csak  lazán összekevertem a forró krumplit, és a husival együtt tálaltam. Ízre nagyon finom volt, de  legközelebb inkább sertéslapockából készítem el, az szaftosabb.

2 megjegyzés:

  1. Rántott húst is csinálhatsz a szálas húsokból, ha a szálirányra merőlegesen szeleteled, és előző este tejbe áztatod. Olyan omlós és puha lesz...

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm a tanácsot :) (Ezt a húst azonban szeletelve vettem Párom kérésére.)

    VálaszTörlés