2010. december 22., szerda

Töltött káposzta







Nagy fába vágtam ma a fejszém. Elkészítettem a karácsonyra szánt töltött káposztát. Két változatban. A kisebbik edényben (9 literes)  a vendégeknek szánt káposzta főtt, amiben a töltelékes káposztalevelek  mellett "csak" apró hús főtt (lapocka és csülök vegyesen), a másik edényben (14 literes) e kettő mellett  köröm és egy sertésfül is. Férjem minden káposzta főzésnél követeli a "lazítót", ami nem más, mint köröm. Szerinte akkor igazán jó a káposzta, ha a sertésköröm is beleadja ízét és enyvességét. Hát legyen meg az akarata.



A töltött káposzta hozzávalói (2 nagy adag!!!)


  • 5 kg apró savanyú káposzta

  • 1,5 kg  savanyított káposzta levél (1 csomag)

  • 2 kg sertéslapocka

  • 1 kg bőrös csülökhús (kicsontozva)

  • 6 egész (12 db fél) sertésköröm (fűrészelt, nem szilánkos)

  • 1 sertésfül

  • 3 jókora fej hagyma

  • olaj

  • fűszerpaprika

  • rétes liszt

  • kevés só  

  • víz


Töltelék:


  • 2 kg  7 dkg darált hús

  • 25 dkg rizs (2 főzőtasak paraboiled rizs)

  • 2 tojás

  • 5 fehér műanyag kanál ételízesítő (töltelék massza fél kilónként 1 kanál)

  • 2 teáskanál fokhagyma granulátum

  • 1,5 teáskanál őrölt kömény

  • 1 teáskanál őrölt bors

  • 2,5 fehér műanyag kanál fűszerpaprika (csípős)









  1. Először a lapockát és a bőrös csülköt vágtam  azonos méretű kb. 3,5 x 3,5 cm-es darabokra, utána a húst kétfelé osztottam (1,5 kg a nagyobb, 1,5 kg a kisebb edénybe került).

  2. Ezután megtisztítottam, megkapargattam, és megmostam a kettéfűrészelt körmöket is, szerencsére nagyon szépek voltak, így nem tartott sokáig (nem vágtam apróbbra, egészben hagytam). 

  3. A fület is megtisztítottam, és összevágtam. 

  4. Egy nagyobb tálban elkészítettem a tölteléket. A darált húst "kolbásztöltelék" ízesítéssel készítettem el, hozzá adtam a rizst, 2 db tojást, 5 kanál ételízesítőt, fokhagyma granulátumot, borsot, őrölt köményt, fűszerpaprikát. 

  5. A káposztás zacskók sarkait levágtam, hogy a lé ki tudjon folyni belőlük, de  nem mostam ki a káposztát, mert a káposztában lévő só ízesíti meg a húsokat. (Kivétel ez alól, ha körmöt is teszek a káposztába, azt kicsit meg kell sózni (de csak gyengén!!!)

  6. A káposztalevelekből a vastagabb ereket eltávolítottam, a nagy leveleket középen ketté vágtam.

  7. A káposztaleveleket megtöltöttem, 22 db töltött káposzta  lett  + 4 db húsgombóc levél nélkül. 

  8. A hagymát megtisztítottam és kockára vágtam. 



A káposzta összerakása 14 literes edényben


  1. Az edény aljára kevés olajat öntöttem. 

  2. Tettem  bele egy maréknyi  kockára vágott hagymát, majd egy sor káposztát.

  3. Erre került a darabokra vágott lapocka és csülökhús kb. 1,5 kg. 

  4. A húst  megszórtam 1 fehér műanyag kanál fűszerpaprikával és 1-2 teáskanál rétes liszttel. 

  5. Utána káposzta következett. 

  6. A káposzta után a köröm és fül került a fazékba, A körmöt egy kissé megsóztam, mert az igényel egy kis plusz sót. 

  7. A körömre megint fűszerpaprika és liszt következett az előbbiek szerint. 

  8. Ezután ismét egy sor káposzta  jött.

  9. Majd 8 db töltött káposztalevél és 2 db húsgombóc. 

  10. A töltött káposztás - húsgombócos sorra megint fűszerpaprikát  és réteslisztet szórtam,  

  11. jöhetett az újabb sor apró káposzta. 

  12. Közben imitt-amott közé szórtam némi kockázott vöröshagymát. 

  13. A nagy fazék tetejére már csak egy kis fűszerpaprika és liszt került, meg némi hagyma, felöntöttem kb. 2 liter vízzel és főni tettem. Forrás után takarékon főztem 3-3,5 órán át, hogy jól összerotyogjon.  Ma csak ezt a káposztát kóstoltuk meg. Az ünnepit csak karácsonykor kezdjük meg. Addig is érlelődik.





Töltött káposzta körömmel és füllel

Az ünnepi káposzta 9 literes edényben:


  1. Az edény aljára kevés olajat öntöttem

  2. Tettem bele egy maréknyi  kockára vágott hagymát, majd egy sor káposztát.

  3. Erre került a darabokra vágott lapocka és csülökhús fele (75 dkg).

  4. A húst  megszórtam 1 fehér műanyag kanál fűszerpaprikával és 1 teáskanál rétes liszttel

  5. Utána apró káposzta következett. 

  6. A káposzta tetejére egy sor töltött káposztalevél (7 db + 1 húsgombóc középre). 

  7. A töltelékes sorra megint fűszerpaprikát és lisztet szórtam az előbbiek szerint,

  8. majd egy újabb sor apró káposzta került a fazékba.

  9. A káposztára a maradék darabolt lapocka és csülök következett (75 dkg).

  10. A  húsokat  megint megszórtam 1 fehér műanyag kanál fűszerpaprikával és 1 teáskanál rétes liszttel. Közben imitt-amott szórtam közé némi kockázott vöröshagymát. 

  11. Újabb káposzta sor, ami után

  12. újra 7 db töltött káposzta  + 1 húsgombóc következett, megint paprikázva, lisztezve, 

  13. Végül a tetejére apró káposzta, hagyma, fűszerpaprika és liszt. Ezt, kb. 1,3 liter vízzel engedtem fel, és jó 2,5-3 órán át főztem, hogy minden jól megpuhuljon, és az ízek összeérjenek.





Egy tálnyi az ünnepi töltött káposztából.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése