2013. január 20., vasárnap

"Disznóságok" napja + kivis gyümölcssaláta


Párom a héten kifejtette abbéli óhaját, hogy főzhetnék egy kis körömpörköltet. Tél van, ilyenkor valóban jól esnek az ilyen nehezebb fogások, hát beadtam a derekam. Pénteken megvettem a "disznóságokat" (12 db fél körmöt (hosszában kettévágottat, ebből 4 fél elsőláb volt, 8 fél pedig hátsó), 5 fület, 1 nagy hátsó csülköt, - megkértem a hentest, hogy csontozza ki -,  és  1 kg májat) , tegnap pedig a feldolgozásukkal töltöttem a napot. Mert valószínűleg a lassúságom miatt, de szinte egész nap azzal foglalkoztam - legalábbis nekem úgy tűnt.
Miután szokásos módon, rövid előabálás után megtisztítottam és összevágtam a körmöket, füleket, és a csülköt, főztem még tegnap egy  vegyes pörköltet, és egy kis kocsonyát.
A vegyes pörkölthöz használtam kevés olajat, 2 nagy fej felaprózott hagymát, fél fej fokhagymát, 4-4 fél első és hátsó lábat, 3 fület, és fél lezsírozott, bőre nélküli csülkhúst, 2 csapott fehér kanál sót, kb. 1,5 kávéskanálnyi őrölt köményt, fél hegyes erős paprikát, 2 fehér kanál fűszerpaprikát, 1 liter forró vizet.
A pörköltet teljesen hagyományosan főztem, kb. 3 óra alatt főtt vajpuhára a hús. Sós-köményes főtt burgonyával tálaltam vacsorára ecetes-csípős pfepperoni paprikával.


A kocsonyához használtam 4 nagy fél hátsó lábat, aminek a nagy bütykét még főzés előtt késsel levágtam, (de a lábat egyben hagytam, - abból készült ma a rántott sertésláb), 2 fület, a csülök lezsírozott húsát és bőrét, a csülök húsos csontját, 2 liter forró vizet, 1 egész fej vöröshagymát héjastól jól megmosva, 1 fej megtisztított fokhagymát,  2 csapott kanál sót, kávéskanálnyi 4 színű szemesborsot.
A kocsonyát az 5,8 literes gyorsfőző fedővel használható fazékban főztem. A kis főzőkosárba beleraktam a húsokat, felöntöttem forró vízzel, beleraktam az ízesítőket, a fazekat lezártam, a szokásos jelzésekig nagy fokozaton forraltam, aztán mérsékeltem a hőt (9/1) és 1 órán át főztem a kocsonyát, utána hagytam, hogy magától essen vissza a pöcök. A húsokat kiszedtem, a körmöket kicsontoztam, félretettem a mai rántott sertéslábhoz szánt 4 fél körmöt,

kicsontozott, vajpuha felezett sertéslábak
a többi húst kis salátás tálakba és teáscsészékbe osztottam, majd rászűrtem a levet. 12 adag lett. (Mostanában soha nem bírtunk megenni egy egész tál kocsonyát, csak felet. Arra gondoltam így nem kell maradékot visszarakni. Ha esetleg mégsem elég egy kisebb adag, akkor kettőt, vagy akár hármat is lehet enni belőle.) Kihűlés után folpackkal egyenként lefedtem és hűtőbe pakoltam. Ma reggel azt reggeliztem. Kiborítás előtt a tetején lévő zsírt leszedtem, a bögrét néhány másodpercre mikróba tettem, aztán késsel körben elválasztottam a kocsonyát a bögrétől és kistányérra borítottam.



Tegnap ebédre, amikor már főtt a kocsonya és a pörkölt is szalonnás-hagymás resztelt sertésmájat készítettem, a mai a rántott májnak való szeletek levágása után visszamaradt darabokból.


A szalonnás-hagymás májhoz ezeket használtam: 12 dkg bőre nélküli, kis darabokra vágott füstölt szalonna, 2 nagy fej hagyma, kb. fél kiló csíkozott sertésmáj, őrölt bors és só ízlés szerint





A szalonnát kiolvasztottam, ráraktam a hagymát, üvegesre pároltam, bele a csíkozott máj, néhány perc sütés, amikor a beleszúrt fogpiszkáló nyomán már nem folyt véres lé, kész volt. Sóztam, borsoztam, és máris tálaltam pfepperoni paprikával és friss kenyérrel, mert köretre már sem erőm, sem időm nem futotta.

Este egy finom kivis gyümölcssalátát is összedobtam, a nehéz ételek után üdítően hatott.
Volt benne 2 banán, 1 körte, 1 alma, 6 kivi, 2 narancs, 1 citrom leve, 3 evőkanál akácméz.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése