2013. február 5., kedd

4 az 1-ből - gombócleves, túrós gombóc, túrós derelye, olajban sült "krumplis pogácsa"

A tegnapi főzésmentes nap után megígértem Páromnak, hogy ma készítek Neki gombócot. Méghozzá túrós gombócot. Középiskolás korában drága jó Rózsi mamája gyakran várta haza koleszos Unokáját túrós, kakaós és lekváros gombóccal. Azóta is, ha névnapja, szülinapja alkalmából megkérdezem, mit készítsek ünnepi ebédre vagy vacsorára, mindig első helyen a gombóc szerepel. Sajna én viszont a gombóc készítésben nem vagyok valami ügyes, úgyhogy elég ritkán készül. Most is legalább 3 éve nem volt gombóc nálunk. Ennyi idő kellett, hogy legutóbbi ügyetlenkedésemet kiheverjem. Most újra nagy bizakodással fogtam a dologhoz, de be kellett lássam, nekem ez még mindig nem megy. Ezért 10 próbálkozás után inkább derelyéket készítettem túrós töltelékkel. Végül is ízre ugyanaz, de mégsem olyan körülményes az elkészítése. Ebéd közben mondtam Páromnak, hogy vegye ezt Valentin napi előzetesnek :).
De kezdem az elején. A tésztához megpucoltam, és 5-6 dl sós vízben puhára főztem 10 nagyobb krumplit, amit kis kockákra vágtam. (Nem tudom a hivatásos szakácsok hogy főzik a krumplit, több helyen is láttam már, hogy 5-10 perc alatt megfő a felkockázott, vagy 20 perc alatt a héjában főtt krumpli - pedig még fedőt sem tesznek rá. Nekem ez csak akkor sikerül, ha gyorsfőző fedővel főzöm, különben mindig hosszabb ideig tart. Most fél óra kellett.) Leöntöttem róla az alatta maradt krumplis levet, és félretettem a gombócleveshez, majd a krumplit még forrón áttörtem, tisztára sikált, lisztezett asztallapra, hogy gyorsabban kihűljön. Néha villával átkevertem, hogy a hülési folyamatot felgyorsítsam.

 Közben a gombóc leveshez megtisztítottam és egészen apróra vágtam egy fej hagymát, és kevés olajon megdinszteltem, a tűzről levéve megszórtam 2 fehér kanál fűszerpaprikával, elkevertem, és felöntöttem a krumpli főzőlevével, meg még 2,5 liter forró vízzel. Ízesítettem ételízesítővel (aki idegenkedik tőle, sót használjon helyette), tettem bele még 2 fehér kanál szárított zöldséget és fedő alatt főztem a levet, míg a gombócok el nem készültek. 
Utána elkészítettem a túró tölteléket: 1/2 kg félzsíros túróba tettem 5 evőkanál cukrot, 2-3 evőkanál 20 %-os tejfölt, vanília aromát, 1 egész tojást, és az egészet simára turmixoltam botmixerrel. Krémes, de mégsem folyós töltelék lett.
Vissza a tésztához: amikor kihűlt a krumpli, 1 egész tojással, és annyi liszttel amennyit felvett, tésztát készítettem (kb. felesben használtam rétes és finom lisztet). 

A cipót négyfelé vágtam. Az első negyedből készült az apró gombóc a levesbe, de most épp csak meggömbölygettem, nem törekedtem arra, hogy nagyon kerek gombócok legyenek. Amikor mind elkészült a levesbe rakosgattam és főztem 10-15 percig.

A második negyedből 10 db túrós gombóc lett. Egy nagyobb kör alakú formával kiszúrtam a  kinyújtott tésztát, közepére tettem a töltelékből egy evőkanálnyit és a szélét összeszedegetve lezártam a gombócot, aztán eldolgoztam, hogy kb. kerek legyen. Forró, sós vízben főztem, amikor feljött a víz felszínére, még 2-3 percig főztem, frissen pirított zsemlemorzsára szedtem.



A harmadik negyedből 10 db túrós derelye lett. Azt sokkal egyszerűbb volt elkészíteni. A tésztakorongok közepére itt is töltelék került, aztán ráhajtottam az egyik oldalt úgy, hogy töltelék ne nyomódjon ki belőle és jól összenyomkodtam a tésztaszéleket. Ugyanúgy főztem, mint a gombócot és ezt is zsemlemorzsába forgattam. 
A túrós gombóchoz, meg a derelyéhez Párom kikevert 1 nagy poharas tejfölt vanília aromával, meg kevés porcukorral, abból tett rájuk, hogy még finomabbak legyenek.



A negyedik negyedből olajban sült krumplis pogácsák (olyan, mint a tapcsikolt pogácsa) sültek. Én ezt szeretem legjobban, csak sóval megszórva, de tejföllel, reszelt sajttal is isteni.  
Persze édesen is lehet enni,  lekvárral megkenve.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése