2011. június 12., vasárnap

Házi tyúkból leves és tepertő






Mama házi kapirgálós tyúkja
Ma Mama falusi kapirgálós tyúkjából készítettem az ebéd első fogását, és egy jó tányérra való tepertőt. A tyúk súlya biztosan több volt, mint 3 kg, (sőt még 4-nél is több) mert a konyhai mérlegem 3 kg-ig mér, de most kiakadt, és kiírta, hogy error. Amikor elkezdtem apróbbra vágni, láttam, hogy nagyon zsíros a bőre, ezért az egész bőrt eltávolítottam róla, az alatta lévő zsírral együtt. Utána vágtam darabokra a tyúkot azzal a szándékkal, hogy az egészet megfőzöm egy erős levesnek, aztán a vastagját megsütöm párizsiasan, és vagy rizst, vagy valamilyen krumplit készítek mellé. Ember tervez... Valóban főni tettem a tyúkocskámat a nagy fazékban 4-4,5 liter vízzel, felforraltam, lehaboztam, tettem hozzá 4-4,5 fehér kanál ételízesítőt, aztán vagy két órán át főztem szépen lassan. Akkor megnéztem, hogy mennyire puhult meg. De szinte alig. Úgyhogy főztem tovább, csak mostmár a zöldségeket is hozzáraktam. 1 csípős zöldpaprikát, 1 fej hagymát, 4-5 kisebb sárgarépát, fél zellergumót, 1 nagyobb petrezselyemgyökeret és egy nagy csokor fagyasztott petrezselyemzöldet. További két óra lassú főzés után - délután 1 órakor végre kiszedhettem a húsokat és zöldségeket a fazékból, finom szűrőn átszűrtem a levest, leszedtem róla a felesleges zsírt, aztán a tűzhelyre visszatéve forrás után belefőztem 13-14 dkg 8 tojásos cérnácska tésztát. Nyolc percet adtam neki, aztán tálaltam a zöldségekkel a forró levest. A fiúk már olyan éhesek voltak, hogy közben a leveshúsnak szánt húsokat majdnem mind megették. Egy láb és fél far maradt, ezért nem tudtam a levesben húst is fényképezni :) De ez a leves olyan finom volt, hogy leírhatatlan. Rá lehetett volna tenni a cimkét, hogy "gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmény" :D





Igazi "erős" tyúkhúsleves zöldségekkel és cérnácska tésztával
A levágott tyúkbőrt és hájat nagy serpenyőbe raktam, öntöttem rá 3 dl vizet, és erős tűznél felforraltam, majd fedő alatt jó három órán keresztül takarékon főztem. Lehetett hallani, amikor a víz eltűnt alóla, utána még fedő nélkül sütöttem jó 10-15 percig (vigyáztam, mert néha nagyokat spriccelt, nem tudom miért), végül mély tányérba szedtem. Olyan, mint a libatepertő. Jó lesz kenyérrel és zöldségekkel, vagy savanyúsággal elropogtatni. :)



Tyúktepertő és tyúkzsír
Ja! A tyúk combjait, szárnyait és mellét a hűtőben tárolom, holnap készítem el belőle a párizsiasan készült húst.




2 megjegyzés: