2011. június 4., szombat

Kovászos uborka





Végre elkészült az idei év első kovászos uborkája. Már nagyon vártam, de végre ma reggelre beérett a 4-5 napja eltett "koviubi". Finom, üdítően sós-savanykás, és ropogós.

Hozzávalók egy 5 literes üveghez:

  - kb. 2,5-2,6 kg kovászolni való uborka

  - 2 kis vagy 1 nagy csomag kapor (én most 2 csokor fagyasztott kaprot használtam, még tavalyit)

  - víz, amennyi az uborkák berakása után az üvegbe fér

  - annyi evőkanál só, ahány literes az üveg

  - 1 db zsemle, vagy egy kenyér vége

Én Anyukám receptje szerint készítem a kovászos uborkát, és még soha nem csalódtam benne. Legfeljebb, ha nem ilyen meleg az idő, mint mostanában, akkor 1-2 nappal tovább tart az érés folyamata. Először az üveget mosom ki mindig. Utána belerakom a megmosott, jól lecsepegtetett kis csomag  kaprot (a fagyasztottat nem, mert azt a hűtőbe rakás előtt megmostam). Azután uborkákat megsikálom egy csak erre a célra használt kefével, jól leöblítem, két végét levágom, ellentétes irányban mindkét vége felől bevágom úgy, hogy azért egyben maradjon, és az üvegbe rakom, szépen egymás mellé állítva, amíg tart az uborkából. (Aki szereti a fokhagymát,  azt is tehet közé, megtisztítva ízlés szerinti mennyiségben, nálunk a család leszavazta azt a változatot, nem szerették, pedig úgy is nagyon finom volt.) Végül a tetejére is rakok egy csomag kaprot, és felöntöm annyi langyos vízzel, hogy az üveg tele legyen. Utána ezt a vizet egy tálba öntöm, annyi evőkanál sót rakok bele, ahány literes az üveg, jól elkeverem, és visszaöntöm az uborkára. A tetejére teszem a zsemlét (vagy kenyeret), az üveget egy új nejlonzacskóval és befőttes gumival lezárom, és kiteszem a napra, érni a teraszra.





Nem szoktam éjszakára sem behozni, csak akkor, ha esik az eső. 3-4-5 nap várakozás után (attól függően, hogy milyen meleg van) elkészül az uborka.





Ekkor behozom, átszedem egy tiszta tálba, a levet rászűröm, frissen tartó fóliával duplán lefedve, hűtőbe teszem. Onnan aztán hamar elfogy, mert a rekkenő hőségben jól esik a sós-ropogós-hideg uborka.






Kovászos uborka 

8 megjegyzés:

  1. Imádom a kovászos uborkát! Még soha nem csináltam, ez mindig anyukám feladata...
    Azért elviszem a receptet, hátha idén próbálkozom. Köszi :)

    VálaszTörlés
  2. Kedves Mónika! Érdemes kipróbálni, mert gyorsan elkészül, és nagyon finom. Én is tavaly készítettem először, mert hiába kerestem a hozzávalók arányát, egy szakácskönyv sem tért ki rá. Aztán végre Anyukám látott el jó tanácsokkal, és ahány üveggel készítettem, mind isteni lett, és mind el is fogyott. Próbáld ki bátran, nem fogsz csalódni!! :)

    VálaszTörlés
  3. Az első üveggel nálam is elkészült már.
    Fokhagymát is teszek bele és pár szem babérlevelet.Én így tanultam anno a nagymamámtól.:-)

    VálaszTörlés
  4. Próbáltam fokhagymával, nem tetszett a családnak. Legnagyobbik fiam meg a babérlevelet utálja, még a krumplifőzeléket sem eszi meg a babér miatt, úgyhogy azt azért nem teszek bele.

    VálaszTörlés
  5. Kedves Mária!

    Most készítettem el a kovászos ubit! Celofánt tettem a tetejére, remélem az nem lesz gond. Már csak azt a pár napot kell győzni, kivárni :) majd tudósítok, addig is köszönöm a receptet :)

    VálaszTörlés
  6. Kedves Mónika! Szívesen! Az a lényeg, hogy laza legyen a celofán legumizása, ha esetleg kiforrna, fel bírja emelni. Biztos finom lesz, nekem mindig jól szokott sikerülni, csak az a baj, hogy nagyon hamar elfogy :)

    VálaszTörlés
  7. Óriás késéssel, de csak most sikerült begépelnem a kovi ubi készítést! Ezer köszönet érte még egyszer!!!!

    VálaszTörlés
  8. Örülök, ha ízlett!! Nagyon szívesen!! :)

    VálaszTörlés