2011. december 26., hétfő

2011. Karácsonya - Szenteste

Az elmúlt  napokban nem született receptes új bejegyzés, de azért minden nap készült valami finomság :).

Már karácsony előtt megfőztem a "töltött" káposztát, ami azért lett idézőjeles, mert levél nélkül készült, ahogy Apa szereti, körömmel, füllel lazítva. Már meg is kóstoltuk,  nagyon finom, de csak ma, karácsony másnapján kerül igaziból asztalra. Sütöttem ezen kívül még hurkát kolbászt, ami nagyon finom volt, bár ez nem az én érdemem, hanem a hentesé, aki készítette. Tepsis krumpli volt a körete és káposztával töltött almapaprika. De ez mind karácsony előtt történt, ahogy már említettem is :).

Karácsonyra olyan ételeket szerettem volna főzni, hogy mindenki megtalálja a kedvére valót. Hagyományosan Szüleinket hívtuk meg Szentesti vacsorára, ez már évek óta így van. Szeretünk együtt lenni, bár nem tudunk olyan gyakran, mint szívünk szerint tennénk. Ilyenkor általában halat készítek, teljesen hagyományosan halászlét, (Legnagyobbikom szerint hallét, mert nem a halászt főzöm meg, hanem a halat :D ) rántott halat valamilyen krumplival, tartárral, és/vagy salátával. bár az utóbbi 2-3 évben bablevessel is bővült a menü, bár az többnyire nem böjtösen készül, valamilyen füstölt hús van benne.

Így  az idén,  a Szentesti ünnepi vacsora a  következő volt:

FILÉZETT VEGYES HALLÉ PONTYBÓL ÉS HARCSÁBÓL,

Szokásos módon, (nem gyorsfőző fedővel) legalább másfél-két órán át főzött passzírozott hal alaplét készítettem 3 harcsa, 2 ponty és 1 süllő gerincéből, 3 fej hagymával, 1 csípős zöldpaprikával, fél kávéskanál őrölt köménnyel, 1 evőkanál csípős fűszerpaprikával 3 liter vízzel, 2 fehér kanál sóval. Passzírozás után tettem hozzá a gyönyörű házi paprikaőrleményből 3 evőkanállal,  főztem még kb. 10 percig, utána került bele a csípős piros arannyal pácolt halfilé, 1 pontyé és másfél harcsáé vegyesen (egy kisebb harcsáé teljesen, és egy jókora harcsa egyik fele. Nagyon finom volt, és senki nem talált benne egyetlen szálkát sem :).

BABLEVES FÜSTÖLT KARAJKOCKÁKKAL,

Ezt gyorsfőző fedővel készítettem. Először a babot áztattam be, 24.-e délelőttjén. Délután 4 körül kb. 1,5x1,5 cm-es kockákra vágtam a fél kiló nyers füstölt karajt (ami kis zsíros rész volt rajta azt levágtam), az 5,8 literes fazékba raktam, a megáztatott, megmosott fél kiló apró szemű bab is a fazékba került, csakúgy mint egy hatalmas zeller 1/4-e tisztítva, feldarabolva, 2 petrezselyemgyökér, 3 sárgarépa,  1 nagyobb krumpli. 1 fej vöröshagymát és 2 duci gerezd fokhagymát is raktam hozzá, egészen apróra vágva. 2,7 liter víz, 2 fehér kanál ételízesítő és egy csokor petrezselyemzöld került még a fazékba, majd lezártam, és szokásos jelzések után 22 percig főztem. Visszahűtés után paprikás rántást készítettem: kevés olajon világos zsemleszínűre pirítottam 2 evőkanál rétes lisztet, majd a serpenyőt félrehúzva rátettem 2-3 fehér kanál fűszerpaprikát, jól elkevertem, és felöntöttem fél liter hideg vízzel, ezzel csomómentesre kevertem, és a forrásban lévő leveshez adtam. 5-7 percig forraltam és kész. (Ilyenkor még után-ízesíthető, ha esetleg nem elég s.)

RÁNTOTT HARCSA, PONTY ÉS SÜLLŐ - MINDEGYIK FILÉ,

A besózott halfiléket szokásos módon rétes lisztbe, kevés sóval elhabart tojásba és zsemlemorzsába forgattam, forró olajban, de a hőt mérsékelve sütöttem meg, hogy a vastagabb harcsa is szépen átsüljön. Két serpenyővel dolgoztam, hogy hamarabb elkészüljek.

PETREZSELYMES BURGONYA,

szintén szokásos módon készült, a megfőzött burgonyát összekevertem margarin és olaj keverékén kissé megpirított 2 csokor felaprózott petrezselyemzölddel, amit még őrölt borssal is megszórtam.

TARTÁRMÁRTÁS,

kb. 3-3,5 dl Univer majonézhez 3-4 evőkanál tejfölt, teáskanálnyi mustárt, fél citrom levét csipetnyi sót, őrölt borsot és kevés fehér bort adtam, ezekkel jól kikevertem

MÁKOS TÉSZTA

(Ezt elfelejtettem lefényképezni, sorry!) 25 dkg boglyas metéltet zepter módszerrel főztem meg, de kb. 8 dl vízben, amit csapott fehér kanál sóval ízesítettem és kevés olajat is adtam hozzá. Forrás után 8 percig főztem, majd a levettem a tűzhelyről és fedő nélkül állni hagytam néhány percig, időnként átkevertem, hogy ne tapadjanak össze a tészta szálak. Utána lefedtem, hogy ne hűljön ki, tálalás előtt egy zacskó darált mákkal és porcukorral kevertem össze (a cukor mennyiségét nem tudom, csak úgy találomra öntöttem rá). Tálra borítottam, és a tetejét is porcukorral hintettem meg. Biztosan elég édes volt, mert senki nem kért rá plusz cukrot.

A halakat Legnagyobbikom fogta az elmúlt 1-2 hónapban, felpucolva, jól becsomagolva volt elrakva a mélyhűtőbe, hogy kifogástalan minőségben kerülhessen a karácsonyi asztalra.

A füstölt karajt a PICK boltjában találtam, eddig ilyet még nem láttam soha, de nagyon tetszett, hogy zsírmentes füstölt hús kerülhetett a bablevesbe.

A mákos tésztát Apukám kedvére készítettem, mert annyira kérte, hogy  mákos tészta is legyen, az volt a hagyományos Szenteste vacsorája gyerekkorában. Ilyen kérésnek nem lehet ellenállni, de végül pont Ő nem bírt belőle enni, úgy jóllakott halászlével és rántott hallal. (Régebben próbálkoztam erre az alkalomra a halat más módon elkészíteni, de azt a próbálkozást leszavazta a család, mert szerintük erre az alkalomra csak és kizárólag a rántott halat akarnak.) A csukát végül is nem készítettem el, így is rengeteg halat tálaltam fel.

Süteményt nem sütöttem az idén, mert Anyukám szólt, hogy Ő süt az egész családnak mákos és diós beiglit (aminek a receptjét majd elkérem és közzéteszem), a család kedvencét meggyes-túróst, és nanuka szeletet, utóbbi kettő már szerepel a blogon,  tavaly karácsonykor  leírtam.

A finom vacsora után éjfélig kártyázott a család nagyobb része, Anyukám nem tud (de szerintem inkább csak nem szeret) kártyázni, úgyhogy beszélgettünk, megmutattam a blogomat (nagyon tetszett Neki :D!), tévéztünk és picit el is szundítottunk :).

Szép este volt, kár, hogy Anyukámnak nagyon fájt a lába, ezért már éjfél körül elmentek. Máskor legalább hajnal háromig folyt a kártyacsata.