2011. május 17., kedd

Sárga gévagomba rántva, rántott cukkinivel és padlizsánnal, párolt rizzsel





Fiam ma megint hozott egy kis gévagombát, így végre kipróbálhatom a rántott változatot is. Tavaly, amikor először találkoztam ezzel a gombával, akkor olvastam egy gyűjtőnél, hogy készíti el. Akkor én csak gombapörköltnek és tejfölös gombaszósznak próbáltam ki, és mindkettőnek nagyon finom volt. Az idén már készítettem tojással és szósznak, most eljött a kirántás ideje is. Annál is inkább, mert volt még itthon 1-1 padlizsánom és cukkinim, úgy gondoltam azokat is kirántom, párolt rizs körettel elég jó ebéd lesz belőle. Első lépésben megtisztítottam a gombát, levágtam kemény részeit, ahol nagyon vastagnak találtam, ott megfaragtam a hátoldalát, hogy egyenletes legyen a gomba vastagsága.






tisztított sárga gévagomba

Utána 1 liter vizet felforraltam 1,5 fehér kanál szitált ételízesítővel, és amiben forrás után 8-10 percig főztem a gombákat.




előfőzés ételízesítős vízben

Főzés után kiszedtem a léből, jól lecsepegtettem, hagytam kihűlni, és kevés sóval megszórtam.






az előfőzött, lecsepegtetett gomba

Amíg a gomba hűlt, előkészítettem a többi zöldséget: a padlizsánt és cukkinit megmostam, két végüket levágtam, és kb. 1 cm vastag szeleteket vágtam belőlük, a padlizsánt egyenes szeletekre, a cukkinit ferdére. A szeleteket szűrőbe raktam, és megszórtam 1-1 fehér kanál szitált ételízesítővel és sóval. Egy tálca fölött jól összerázogattam, hogy a fűszerek egyenletesen befedjék a zöldségeket. Kb. fél órát állni hagytam, - addig odatettem főni a rizst - majd lecsepegtettem, és szokásos módon lisztbe - kevés sóval elhabart tojásba - és morzsába forgatva forró olajban, de a hőt mérsékelve sütöttem szép aranybarnára. Ugyanígy paníroztam és sütöttem meg a gombaszeleteket is.

A rántott zöldségek hozzávalói:




  • 40-50 dkg sárga gévagomba

  • 1 liter víz

  • 1,5 fehér kanál ételízesítő

  • 1 padlizsán

  • 1 cukkini

  • só, ételízesítő

  • 25-30 dkg rétes liszt

  • 5 tojás

  • 25-30 dkg zsemlemorzsa

  • olaj a sütéshez




A párolt rizshez az alábbiakat használtam:




  • 3 főzőtasak (37,5 dkg) paraboiled rizs

  • 1 fej hagyma

  • 3-4 evőkanál olaj

  • 1,5 fehér kanál ételízesítő / vagy ízlés szerint

  • 4 fehér kanál ételízesítőből kiszitált szárított zöldség

  • őrölt bors ízlés szerint

  • 1 liter forró víz








A hagymát apróra vágtam, és megdinszteltem az olajban. Hozzáöntöttem a főzőzacskókból a rizst, lepirítottam kissé, majd fűszereztem ételízesítővel és borssal, beleraktam  a szárított zöldségeket és felöntöttem forró vízzel (először csak 8 dl vizet öntöttem alá, úgy fröcskölt, mint a gejzír, később, még 2 dl forró vizet öntöttem hozzá, mert már nem volt alatta lé, de a rizs még nem puhult meg rendesen / biztos a szárított zöldségek miatt kellett bele több folyadék). Kb. 20-25 perc alatt készült el a rizs. A rizst kis kávéscsészébe nyomkodtam, utána tányérra borítottam, mellé sorakoztattam a megsült zöldségeket és azonnal tálaltam. Nagyon finom ebédünk lett. A rántott gévagomba állagában és ízében leginkább a rántott csirkemellre hasonlít.








Sárga gévagomba rántva, rántott cukkinivel és padlizsánnal, párolt rizzsel



9 megjegyzés:

  1. Nem ismerem ezt a gombafajtát, de biztosan finom lehet, mert nagyon guszta. Szívesen mentem volna Hozzád ebédre.

    VálaszTörlés
  2. Milyen szép színük van, még sosem ettem ilyen gombát, de biztosan finom.

    VálaszTörlés
  3. Finomakat főzöl ebből gombából mindig!:-)
    Rétes liszttel panírozol?Attól puhább lesz a panír ugye?

    VálaszTörlés
  4. Köszi Lányok! Tényleg finom!
    Rita - szívesen látnálak!
    Nelli - jobban szeretem a panírozáshoz és a sűrítéshez is a rétes lisztet, mert nem lesz olyan csomós-csirizes. Panírozáskor nem lesz a kezemen nagy "nokedli". A "bunda" viszont mindig nagyon finom ropogós.

    VálaszTörlés
  5. Gomba! Bomba!!!! Ha lenne minél több.
    És persze friss. Nagyon szereti a lányom így kirántva.

    VálaszTörlés
  6. Ilyen gombát még nem ettem, pedig sokat szoktunk otthon gombázni! Nagyon jól néz ki!
    Megtaláltam a limoncello receptjét Bio-Ritmusnál :) Köszi a tippet!!!

    VálaszTörlés
  7. Juci - én most mondtam a Fiamnak, hogy tartsunk egy kis szünetet a gombázásban, mert most egy kicsit megteltem vele.
    Bors and Pepper - azt olvastam, hogy ártéri erdőkben fordul elő leginkább, a Fiam is a Tisza parton szedi. Örülök, ha tetszett a tipp. Az a likőr nagyon finom, imádom, csak azért jutott eszembe :)

    VálaszTörlés
  8. Engem tökre felizgatott ez a gévagomba:) Mutattam a páromnak is, de még ő sem látott ilyet.
    (De írod, a Tisza parton szedi a fiad, nos, az tőlünk nagyon-nagyon messze van. Hozzánk a Duna van közel.)

    VálaszTörlés
  9. Kedves Roza! Szerintem a Duna part ártéri erdeiben is érdemes szétnézni, biztosan ott is van.

    VálaszTörlés