2011. november 5., szombat

Csülkös bableves







Már a múltkor  is , amikor Középsőm itthon volt, ezt az ételt terveztem, csak későn vettem észre, hogy nincs itthon babom. Pedig mindig szokott 1-2 csomaggal lenni, van, hogy többféle is. Akkor kényszer szülte a csülkös lencselevest, ami azért nagyon finom volt. Most újra a füstölt csülköt hívtam segítségül, hogy isteni levest főzzek, most végre apró szemű fehér babból. Nem tudom, hogy a kor teszi, vagy mi, de mindig elfelejtem beáztatni a babot előző este, ezért ilyenkor az "expressz megoldáshoz" kell folyamodnom. Ma is, amikor a csülköt odatettem főni, akkor áztattam be a babot forró vízbe. De még az is milyen vicces volt. A héten hoztunk két csomag babot,  de úgy elraktam, nem találtam sehol. Már kétszer átnéztem a kamrát, mire megtaláltam. A szokásos csomagolást kerestem, most meg valami kék zacskóban volt, hát jól sikerült megbújnia előlem. Végül csak előkerült, és beáztattam.  Jó másfél óra forró vízben ázás után átmostam, átválogattam, a nemtetsző szemeket kidobtam belőle és jól bezöldségelve, a csülök főzővizében főztem meg. Nagyon finom lett!!


Hozzávalók: 1 nagy hátsó füstölt csülök (több, mint 2 kiló volt), 2 liter víz, 50 dkg fehér apró szemű bab megáztatva, még kb. 0,7 liter forró víz, 1 fehér kanál ételízesítő, 3 szál sárgarépa, 2 szál petrezselyemgyökér, fél zellergumó, 4 db tojásnyi krumpli, 1 nagyobb hagyma, 1 kávéskanálnyi fokhagyma granulátum, nagy csokor zeller és petrezselyemzöld, kevés olaj, 3 evőkanál rétes liszt, 3 fehér kanál fűszerpaprika, kb. 0,4 liter hideg víz.


A csülköt 2 liter forró vízben főni tettem az 5,8 literes zepter fazékban, kis kosárban, gyorsfőző fedővel. Szokásos jelzések után 50 percig főztem takarékon (2/9). Utána a fazekat visszahűtöttem, kivettem a csülköt a kis kosárral, a visszamaradó lébe beleraktam a megáztatott babot, megtisztított, feldarabolt zöldségeket,  felaprózott hagymát, ételízesítőt, fokhagyma granulátumot, összekötött zöldeket, a fazekat visszazártam és szokásos jelzések után további 20 percig főztem.    Ekkor megint visszahűtöttem a fazekat, világos rántást készítettem kevés olajjal, aztán hozzáraktam a fűszerpaprikát, hideg vízzel elkevertem, és az újra forrásba hozott bableveshez öntöttem. Néhány perc forralás után tálalhattam. A csülökből mindenki annyit vágott a levesébe, amennyit akart.   







Csülkös bableves

5 megjegyzés:

  1. Hú, de szeretjük! Nagyon guszta és finom !

    VálaszTörlés
  2. Isteni, laktató étel:) A fiúk nagy kedvence, de csak ritkán kapnak:) Jó az új képed, nem ismertelek fel, amikor nálam kommenteltél:)

    VálaszTörlés
  3. Finom is a bableves, főleg csülökkel az igazi.

    VálaszTörlés
  4. Tökéletes ebéd! Vacsira ott vagyok! ;)

    VálaszTörlés
  5. Éva - szerintem nem sokan vannak, akik nem szeretik :)

    Trollanyu - nálunk is elég ritkán van, pedig nagyon fincsi.
    - Az előző kép másfél éve készült rólam, azóta sajna nem fiatalodtam. Most a hajam is rövidebb - Párom kívánságára :)

    Mrita - ugye? - a csülök tényleg nagyon jó ízt ad neki :)

    Petra - köszi, férjem is azt vacsorázott :), jöhetsz, még van belőle!!

    VálaszTörlés